Miks keskmise suurusega ettevõtted lõpetavad kasvamise ja kaotavad kasumlikkuse?
- Tauno Telvik

- Mar 12
- 3 min read

Enamik ettevõtteid, sõltumata suurusest, jõuab ühel või mitmel hetkel oma arengus kasvulaeni. Oma uurimuses "Stall Points: Most Companies Stop Growing—Yours Doesn't Have To" on Matthew S. Olson ja Derek van Bever välja toonud, et koguni 87% Fortune 100 ettevõtetest kogeb kasvuseisakuid ning väga väike osa neist suudab taastada pärast seisakut kunagise kasvutaseme. Kusjuures valdaval osal juhtudest on kasvulaeni jõudmise põhjused sisemistes strateegilistes otsustes ja juhtimispraagis, mitte välistes mõjurites. Suurte ettevõtete kasvuprobleemidest on palju õppida ka väikestel ja keskmistel ettevõtetel.
Toome välja 7 olulisemat põhjust, miks keskmise suurusega ettevõtted jõuavad kasvulaeni.
Selge visiooni puudumine
Suur osa ettevõtteid tekivad ja kasvavad teatud maani ilma läbimõeldud visioonita, tegutsedes reaktiivselt ja oportunistlikult. Äriideed tulevad ju traditsiooniliselt kolmest allikast - kirest (passion), valust (pain) ja varasemast töökogemusest (profession). Parimad ideed on kombinatsioon neist kolmest. Aga eriti just viimasest lähtuvad ärid kipuvad kopeerima varasemaid ärimudeleid, mis on end tõestanud ja saavutavad kiirelt teatava edu. Selleks ei ole vaja defineerida selget visiooni. Organisatsiooni arenedes ja kasvades muutub visiooni puudumine aga piduriks - tekivad ebaefektiivsed otsustusprotsessid, viivitused ja vead. Ühise visiooni taha joondamata inimesed ja osakonnad jooksevad erisuundades ja takistavad arengut.
Valed inimesed valedes rollides
Organisatsiooni kasvades muutuvad selle toimimiseks vajalikud rollid. Sõltuvalt rollist tekib vajadus spetsialiseeruda või delegeerida. Kriitiliseks muutub rollidevaheline koordinatsioon, kuna seni ühe isiku peal olnud roll võib jaguneda mitme vahel. Oluline on pidev iseseisvuse kasv, et vältida struktuuri paisumist ebaefektiivseks bürokraatiamasinaks. Inimesi tuleb teadlikult arendada ja suunata õigetesse rollidesse, vastasel juhul ei saa nad oma uutes rollides õnnestuda ja kasv kannatab. Kriitiline on ka julgeda võtta vastu raskeid otsuseid ja ettevõtte muutunud vajadustele mittevastavad ning väärtusi mitte kandvad inimesed ettevõttest välja juhtida.
Mittetoimiv struktuur
Organisatsiooni struktuuri probleemid, mis kasvu pidurdavad, on kahte peamist tüüpi.
Esiteks, kinnijäämine kunagisse, üliõhukesse struktuuri, mida iseloomustab olukord, kus ühel inimesel on palju erinevaid rolle, juhid on samaaegselt kättpidi tööprotsessides kui ka juhivad inimesi, töökoormus on talumatu ja inimesed kipuvad läbi põlema. Selline struktuur võib tingida olukorra, kus ettevõte on küll kasumlik, kuid käibekasvul on pidur peal. Inimesed hakkavad tasapisi lahkuma, sest koormus on talumatu.
Teiseks, paisuv bürokraatia ja paks juhtimiskiht. Esimese probleemi lahendamiseks kiputakse looma liiga arvukalt juhtivaid ja koordineerivaid rolle, mis oma kulu ei õigusta ja oodatud kasvu ei taga. Ettevõte võib suuta käibes kasvada, kuid kasumlikkus kannatab. Selle probleemi tekkimise juurpõhjused on oma äri, protsesside tundmises ja läbipaistvuse puudumises.
Läbipaistvuse ja mõõtmise puudumine
Kui otsustajatel organisatsioonis puudub võimekus adekvaatselt hinnata äri seisu läbi asjakohaste mõõdikute ning prognoosida tulevikku, kannatab otsuste kvaliteet, tekib peataolek ning jäävad kasutamata võimalused. Teadmatuses tekib ülim riskide maandamise kultuur, mis takistab arengut ja tapab igasuguse innovatsiooni. Samuti on mõõdikute süsteemi ja reaalajas mõõtmise võimekuse puudumine paisuva bürokraatia ja juhtimiskihi üks tekkepõhjuseid, sest kaose haldamine nõuab lihtsalt rohkem inimesi.
Puudulik sisekommunikatsioon
Organisatsiooni kasvades kipub kaduma tunnetus sellest, kui informeeritud on töötajad eesmärkidest, otsustest ja ettevõtte käekäigust. Alahinnatakse regulaarse struktureeritud sisekommunikatsiooni vajadust, mis viib kasvavate pingete ja hirmu tekkimiseni organisatsioonis. Hirm, rahulolematus ja teadmatus vähendab töötajate efektiivsust ning viib suure kaadrivoolavuseni.
Strateegia elluviimise võimekus
Strateegia on oma olemuselt oluliste muutuste teadlik esilekutsumine organisatsioonis. Muutustele on inimene juba evolutsiooniliselt ellujäämise eesmärgil vastu - muutustega kaasnevad riskid, ebamugavus, energiakulu. See on ka üks olulisi põhjuseid, miks suur osa strateegiaid jääb paberile või Power Pointi. Selleks, et nii ei juhtuks, on vaja rutiine ja süsteeme, mis hoiavad olulise olulisena ja toetavad juhte muutuste elluviimisel. Ja mitte ainult rutiine ja süsteeme, mis keskenduvad strateegilistele muutustele, vaid ka neid, mis vabastavad aja ja energia igapäevastest rutiinsetest ülesannetest.
Innovatsiooni puudumine
Üks olulisi kasvupidureid, mis potentsiaalselt saab ka ettevõttele saatuslikult, on mitte kohanemine muutuva maailmaga. Selleks on vaja pidevalt kultiveerida uusi ideid, katsetada uute ärimudelitega, ja teha seda teadlikult, süsteemselt. Alex Osterwalder et al on Strategyzeri viimases raamatus "The Invincible Company selgitanud ülimalt lihsalt ja visuaalselt innovatsiooniprotsessi ning andnud ka väga head tööriistad selle praktikasse panemiseks. Põhimõtteliselt on organisatsioonil kaks paralleelfunktsiooni - Explore (Avasta) ja Exploit (Kasuta ära). Explore funktsioonis tehakse palju väikeseid panuseid erinevatele uutele ideedele ja ärimudelitele, seatakse konkreetsed tähtajad, vähendatakse testides innovatsiooniriski ja võetakse tähtaegade saabumisel vastu otsuseid, kas ideesse investeerimist jätkata või idee "tappa". Edukamad ideed liiguvad Exploit faasi. Exploit faas on see, kus ideest võetakse välja maksimaalne kasu ja minimeeritakse riske, et idee sureb. Exploit staadiumis äri rahastab Explore-i ja Explore ehk innovatsioon on see, kus kujundatakse ettevõtte tulevik. Strategyzeri Portfolio Map on suurepärane visuaalne tööriist innovatsiooni teadlikumaks juhtimiseks organisatsioonis.
Replicant Advisory aitab kasvulaest läbi
Kui ka sinu organisatsioon on põrkunud kasvulaega, siis saame sind aidata. Enamasti on kasvu pidurdumine seotud mitme teguriga ülaltoodust ja meie Läbimurre 6 nädalaga programm on disainitud spetsiaalselt selleks, et kõik ülaltoodud teemad läbida ja kasvutakistused eemaldada. Alustada soovitame läbimurde võimekuse hinnangust, kus tuvastame kõige olulisemad takistused, pakume välja mõned kiired lahendused, mille saate ise ellu viia ning vajadusel saame sealt juba koos liikuda Läbimurde programmi, mille skoobi kujundame vastavalt eelhinnangu tulemusele. Võta meiega ühendust juba täna ja lepi kokku kohtumine!
